Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

joi, 28 noiembrie 2013

In vizita la Carolina. Alba Carolina. Cetatea Alba Iulia

Înainte de 16 noiembrie 2013, mai fusesem aici de două ori. Prima oară cu părinții mei, când cetatea nici nu visa la celebritatea de astăzi, a doua dată cu Ionuț, când am rămas uimită de cât de occidentală devenise și de câte aprecieri străine auzeam în jurul meu. Anul acesta am revenit pentru a treia oară. Deja văzusem pe internet că apăruseră statui care conversează între ele, îți oferă o floare sau îți zâmbesc galeș, dar în afară de câteva ziduri exterioare care imitau construcția veche și care atunci se construiau, probabil pentru o viitoare parcare subterană, nu am mai văzut nimic nou. Aveam așteptări prea mari, voiam mai mult de la Alba Iulia, dar deja văzusem totul. Și încă mai are nevoie de retușuri.

Cu siguranță, pentru cine o vizitează în premieră, Alba Iulia este un șoc pozitiv. Ți-e imposibil să te gândești că poate exista o asemenea cetate în România și, mai ales, că ne pasă de ea!

portret poarta 3 cetatea alba iulia

Oriunde te-ai afla în Alba Iulia, știi să ajungi la cetate datorită numeroaselor indicatoare; toate obiectivele sunt renovate; este curat; s-au angajat numeroși străjeri costumați care nu refuză nicio poză și îți vorbesc din plăcere, nu pentru că ar fi obligați de salariu; te poți plimba oriunde fără să-ți atragă cineva atenția că, vai, ai ajuns într-un loc interzis sau, mai grav, că n-ai voie să fotografiezi; pentru cea mai mare parte din cetate, vizitarea este gratuită, pentru eșafod, Bastionul Sașilor, temnița sau celula lui Horea se plătește suma acceptabilă de 10 lei. Și exemplele pozitive pot continua, dar să nu exagerăm.

După cum spuneam un pic mai sus, se poate CHIAR și mai bine. Am văzut că aici se poate, deci sunt sigură că va fi și mai bine. Mi-ar plăcea să existe indicatoare care să te îndrume pe anumite trasee, să semnaleze că anumite obiective se pot vedea în stânga-dreapta, la x zeci de metri, că mă tem că altfel mulți pot rata locuri interesante. Mi-ar plăcea să existe informații în română, dar mai ales în limbi străine (pentru că vin destui străini aici), și în fața catedralelor, lângă porți, lângă Clopotul-Monument al Unirii, a cărui semnificație am putut-o afla de-abia acasă, răsfoind internetul. Și poate n-ar strica să existe posibilitatea închirierii unui ghid (uman, nu audio) de la intrarea principală (cea dinspre Bulevardul 1 Decembrie 1918), pentru că sunt sigură că Alba Iulia m-ar face s-o iubesc și mai mult dacă m-ar plimba cineva prin ea și mi-ar atrage atenția asupra unor detalii/povești/informații pe care sigur ochiul meu de necunoscătoare le-ar rata. Și, vă rog, includeți Sala Cavalerilor Templieri (am o feblețe pentru ei!) în circuitul turistic, n-o țineți exclusiv pentru evenimente. Și semnalați corespunzător unde este wc-ul! Poate părea banal, dar n-aș fi dat de singurul loc unde te poți ușura dacă n-aș fi întrebat-o special pe casierița căreia i-am plătit cei 10 lei pentru Traseul Celor Trei Fortificații. Pentru informarea voastră, vă mărturisesc că este în stânga Bastionul Sașilor, în dreptul Restaurantului Hotelului Medieval.

Sâmbătă, 16 nov 2013, am revenit, deci, la Cetatea Alba Carolina. Am ajuns dimineața, înghețând de frig și orbită fiind de ceață. Gheretele de suveniruri aveau încă obloanele trase, Catedrala Sfântul Mihail (care îmi plăcuse foarte mult mai ales în interior) era închisă, dar pentru prima dată am intrat în Sala Unirii. Nu m-am emoționat, mi s-a părut normal să mă aflu într-un loc unde orice român ar trebui să ajungă, în sala unde s-a născut, practic, România. Din păcate, însă, la fel ca în cazul Sighișoarei, viața orașului se concentrează exclusiv pe cetate, pe singurul obiectiv turistic, neavând ce altceva oferi turistului. Eu am văzut și sinagoga, dar eu sunt doar un turist. Iar acesta este, din punctul meu de vedere, un mare defect, ceea ce mă va împiedica să consider vreodată că orașul cel mai frumos din țară ar fi Sighișoara sau Alba Iulia. Și este păcat, căci amândouă ar trebui măcar să aibă șansa să le privesc și astfel :), având în vedere că amândouă au niște cetăți de care chiar putem fi mândri la nivel mondial!

Până punem la punct totul, căci am încredere în români și în ce pot face din țara noastră, vă propun să ne plimbăm prin cea mai mare cetate din România și... să ne bucurăm de ea:

statuie cetatea alba iulia bastionul sasilor cetatea alba iulia capac canal alba iulia catedrala catolica alba iulia catedrala ortodoxa alba iulia
catedrala ortodoxa alba iulia celula lui horea cetatea alba iulia cetatea alba iulia in ceata clopot monument unire cetatea alba iulia coborare temnita cetatea alba iulia
coborare temnita cetatea alba iulia detaliu rochie statuie cetatea alba iulia grup statuar preot copii alba iulia muzeul de istorie cetatea alba iulia obelisc cetatea alba iulia
panorama cetatea alba iulia panorama cetatea alba iulia panorama cetatea alba iulia panorama cetatea alba iulia panorama cetatea alba iulia
poarta 3 cetatea alba iulia pod cetatea alba iulia portret poarta 3 cetatea alba iulia portret poarta 3 cetatea alba iulia restaurant cetatea alba iulia
sala unirii cetatea alba iulia sala unirii cetatea alba iulia scara cetatea alba iulia scara cetatea alba iulia spanzuratoare cetate alba iulia
statui cetatea alba iulia statuie cetatea alba iulia statuie cetatea alba iulia statuie cetatea alba iulia strajer cetatea alba iulia
strajer cetatea alba iulia strajer cetatea alba iulia temnita cetatea alba iulia universitatea alba iulia

statui cetate alba iulia

__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe Facebook. Sau asigura-te ca ajungi la timp in port cand o noua poveste apare la orizont. Biletul se ia de AICI, simplu, gratuit si rapid!