Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

joi, 25 august 2016

Poate sa fie ceva mai frumos ca Mocanita de pe Valea Vaserului? Da, Mocanita din Sovata!

Foarte subiectiv și extrem de personal, experiența călătoriei la bordul Mocăniței care leagă Sovata de comuna Câmpu Cetății mi-a plăcut mult, mult mai mult decât experiența asemănătoare cu mai faimoasa Mocăniță de pe Valea Vaserului, din Maramureș. Poate o să vă mire, dar, da, avem mai multe astfel de trenuri și trasee în țară și, recunosc, toate celelalte profită de celebritatea maramureșencei pentru a-și justifica existența și a atrage interesul turiștilor. Dacă nu ar fi atât de mult promovată ultima cale ferată forestieră activă din Europa, nici mocănițele de la Moldovița, Sovata, Covasna, Abrud-Câmpeni sau Brad-Criscior nu ar avea succesul (mai moderat, ce-i drept) pe care-l au. Cine ar ști ce e aia o Mocăniță și de ce ar fi ea o atracție turistică?

Revenind pe meleagurile Ținutului Secuiesc, mă declar ușor de impresionat, dacă mă nimeresc la locul potrivit în momentul potrivit. Poate mi-a plăcut mai mult pe acest traseu de cale ferată îngustă pentru că am călătorit în plină vară, iar peisajul din zonă parcă își pusese înadins cele mai faine straie, poate că aici, spre deosebire de Maramureș, nu îți îngheață oasele cât timp te benoclezi la ce e în jur, poate pentru că drumul este mai scurt și oricât de superficial ar părea la prima vedere, ești la fel de entuziasmat și la întoarcere, ca și cum ai vedea locurile întâia oară, sau pentru că pur și simplu mi s-a părut că sunt mai multe locuri faine de văzut aici.

Sau poate m-au manipulat așa de bine cei doi ghizi de primă mână, care ne-au introdus într-o atmosferă specială și au menținut-o pe tot parcursul călătoriei, încât am fost hipnotizată și nu m-am putut abține să mă îndrăgostesc. Cine știe? Poate chiar nu e atât de mișto Mocănița din Sovata. Sau poate e. "Adevărul" îl puteți afla doar descoperind și voi traseul de la Sovata la Câmpu Cetății.

peisaj mocanita sovata 2016


Plecările au loc de la Gara Mică din Sovata, județul Mureș. Nu e deloc greu să ajungeți, fiind multe indicatoare în zonă care vă direcționează către Mocăniță. Dacă vedeți semne cu o locomotivă neagră sunt și alea bune :) De reținut, însă, că nu trebuie să intrați în stațiune, iar dacă treceți pe lângă Penny Market sunteți pe drumul cel bun.

Fiindcă Mocănița circulă cam 2 luni pe an, interesul este mare și lumea se bulucește. Spre deosebire de alte locuri din Ținutul Secuiesc, aici am prins a se vorbi numai românește, atât la ghizi, cât și la turiști, dar am avut bucuria să văd și un grup de turiste străine, care-și rezervaseră un sector de bănci. Deși erau trecute bine de prima tinerețe, pe drumul de întoarcere au cântat cântece de tabără, era o veselie și o bună dispoziție care ne lipsea nouă, ăia tineri!

Sunt 14 km de minunăție, că altfel nu pot să-i spun, ce sunt parcurși în aproximativ 2 ore dus-întors. Programul se respectă întocmai, așa că dacă la 11 era plecarea, apăi atunci a dat semnalul de plecare bătrâna Mocăniță. De la bun început sunteți întâmpinați de doi ghizi (o femeie și un bărbat), ce au în mâini portavoci. Tot ei taie biletele, prezintă pe scurt istoria acestei atracții și vă mai și fac să râdeți cu gura până la urechi.

Vă aflați pe linia care făcea legătura între Praid și Târgu Mureș și care era folosită, bineînțeles, pentru transportul sării. Calea ferată a fost construită între 1912 și 1915, iar în 1997 circulația a fost închisă. Din august 2011, doar pe sectorul Sovata - Câmpu Cetății, a început să se audă din nou ciu-ciuuul arhi-cunoscut. Doritoarele își pot găsi perechea în nenea ghidul, care se prezintă ca un bărbat înalt, slab și tânăr, deși, fără supărare, descrierea îl caracterizează exact pe dos. Dacă se ridică niște mâini deja îndrăgostite, el vă informează rapid că este căsătorit. Vine apoi doamna ghid, care vă prezintă așa-zisele reguli ale Mocăniței: dacă întâlniți pe drum oameni sau animale, le faceți cu mâna, iar de fiecare dată când Mocănița vă salută (claxonând cum numai ea știe cum) aplaudați. Fain, nu-i așa? De asemenea, vă prezintă traseul ce colindă prin Valea Săcădatului, iar în prima parte sunteți avertizați că se trece prin Pădurea Fermecată, unde fiecare devine ce își dorește a fi (prinț, prințesă etc.) și se descoperă chiar și o căsuță într-un copac :D. Apoi ne întoarcem în timp...

La mijlocul traseului se descriu mișcările pe care le face conductorul pentru a începe o coborâre ușoară până la Câmpu Cetății, iar la destinație puteți urmări, fascinați cu siguranță, cum locomotiva se pregătește de drumul de întoarcere. Înapoi spre Sovata, eu m-am așezat direct pe dușumea, la capătul ultimului vagon, și cu picioarele afară. M-a biciuit pe alocuri vegetația bogată, dar a fost ca o mângâiere a naturii (n-am rămas cu nicio julitură), iar imaginea șinelor care rămân în urmă mă va urmări vreme îndelungată.

mocanita sovata 2016 mocanita sovata 2016 mocanita sovata 2016 traseu mocanita sovata 2016
traseu mocanita sovata 2016 traseu mocanita sovata 2016 traseu mocanita sovata 2016 mocanita sovata 2016
traseu mocanita sovata 2016 traseu mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016
mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016
mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016 peisaj mocanita sovata 2016


Locomotiva cu aburi care mi-a luat mințile a avut indicativul 764-052 și o iuțeală maximă de 35 km pe oră. A fost construită în Polonia, în 1949.

mocanita sovata 2016

Ce lipsește?

Ca să fie o experiență perfectă, din punctul meu de vedere ar mai trebui ca pe traseu să apară un tunel (am menționat deja că sunt subiectivă, am o slăbiciune pentru aceste tipuri de construcții!), iar la Câmpu Cetății să se zăbovească mai mult (măcar jumătate de oră), timp în care să verifici împrejurimile, să-ți faci nevoile liniștit și eventual să mai lași niște bani în zonă, luând ceva de băut/mâncat, o ofertă mai variată decât ce oferă localnica - colaci secuiești făcuți de dimineață, deci nu proaspeți, și pălincă de nuci. 

Dar acestea sunt detalii peste care se poate trece ușor și care nu înnegresc o călătorie extrem de faină. Eu declar cu mâna pe inimă că sunt îndrăgostită de Mocănița de la Sovata! Szeretlek ;)

mocanita sovata efect prisma


TARIFE și PROGRAM (valabile la data de 31.07.2016)

*Dus-Întors*
4-14 ani: 15 lei 
14-65 ani: 30 lei
peste 65 ani: 20 lei

1 iulie - 1 septembrie (marți - duminică)
Plecări Sovata: 11, 13:30, 17
Plecări Câmpu Cetății: 12, 14:30, 18
ATENȚIE! 

1. Nu veniți direct la Câmpu Cetății, pentru că veți fi trimiși la Sovata. Nu se urcă în Mocăniță de la Câmpu Cetății, timpii sunt doar cu titlu de informare pentru călătorii care au pornit de la Sovata. 

2. De asemenea, traseul este accesibil numai în sezonul de vară și pot exista zile când nu se circulă din motive de defecțiuni tehnice. Din fericire, aceste situații se comunică din timp, deci verificați înainte să vă planificați călătoria site-ul oficial: mocanitasovata.ro

3. Faceți-vă nevoile înainte de a urca în Mocăniță și aveți grijă să aveți la voi băuturi, mâncare și ce vă mai trebuie, pentru că la capăt nu se stă mai mult de 10 minute, timp în care toată lumea vrea aceleași lucruri, greu de obținut (sunt doar două toalete ecologice raportat la numărul de pasageri care ajunge până la 100 de persoane, sunt puține locuri unde te poți ascunde și să nu fie deja cineva acolo care să fi căutat aceeași intimitate, iar de-ale gurii se pot cumpăra de la o singură localnică, în limita stocului disponibil și a rândului pe care l-ai prins la coadă până să se anunțe plecarea, și doar colaci secuiești sau palincă).

4. Ocupați-vă locul în vagoane cu cel puțin o oră înainte și urcați-vă fără a aștepta să plătiți bilet (veți fi tarifați după plecare, în timpul călătoriei) sau să fiți invitați de cineva. Recomand să stați în picioare (oricum veți sta așa ca să vedeți mai bine tot ce vă înconjoară), ori în zona ușilor de acces, ori la capătul ultimului vagon, privind șinele care fug sub voi. De reținut că la Câmpu Cetății se mută locomotiva, iar vagonul care la dus era primul devine ultimul. De asemenea, nu uitați că locurile se pot păstra și la întoarcere doar dacă nu vă mișcați de pe ele sau vă lăsați bagajul pe banca pe care ați stat. Cea mai bună perspectivă la dus o aveți uitându-vă pe partea stânga, în sensul de mers al Mocăniței.

mocanita sovata 2016
__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe Facebook. Sau asigura-te ca ajungi la timp in port cand o noua poveste apare la orizont. Biletul se ia de AICI, simplu, gratuit si rapid!