Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

duminică, 27 martie 2016

Alo? Senzationalul? Ma gasiti pe Transalpina!

Cred că este singura căreia îi putem trece cu vederea mofturile. Ne întâmpină mai mereu destul de rece, chiar e neprimitoare de-a dreptul! Ba ne zgribulește printr-o singură pală de vânt de aproape ne trântește la pământ (frumoasă întâmpinare, ce să spun!), ba ne amăgește cu nițel soare și ne-arată un pic din farmecul său, ca o domnișoară ce-și dă jos numai o bretea de la sutien înnebunindu-și iubitul. Ba ne buimăcește total, făcându-ne uitați printr-o mare de ceață, ba își alungă norii și se pune în cea mai bună lumină, un fotomodel desăvârșit. Ba are ușile închise sub nămeți, ba își deschide porțile către prea mulți oaspeți. Își schimbă starea chiar de la un minut la altul, dar noi tot o iubim. 

Că e totuși Transalpina - șoseaua aflată la cea mai mare altitudine din țară! :)

transalpina septembrie 2015


La 2.145 m e punctul maxim unde poți ajunge cu mașina în România. Și chiar de pe tot cuprinsul lanțului Carpatic, din Slovacia și Polonia până la noi! E atât de wow pe cât sună! Asfalt în stare excelentă, pante extrem de accentuate, peisaje amețitoare, viraje periculoase, sub nori sau peste ei, în împărăția pe unde odinioară cutreierau doar ciobanii și poate nici ei. 

Pe scurt, aceasta-i Transalpina. Pe larg, este un drum național de aproximativ 130 km, cu o istorie fascinantă și cu toate calitățile ca să-i facă o concurență serioasă celui considerat cel mai frumos drum din lume - știm cu toții la cine mă refer, dar ca să nu existe dubii: Transfăgărășan. 

Transalpina nu trece peste Alpi, după cum ar putea sugera numele, ci peste Munții Parâng și atinge înălțimea maximă în așa numitul Pas Urdele. Din păcate, locul nu este marcat cum se cuvine, dar dacă îl credem pe cuvânt pe Google, ar fi chiar aici: 45.3444968,23.6576332. Fie vorba între noi, eu n-am prins niciodată o vreme atât de bunăăă, așadar sigur au avut ei pile să știe și unde se ating cei 2.145 m și când să plece la drum cu mașina ce le înregistrează traseul de Street View. 

furtuna transalpina
În cea mai mare parte a anului, Transalpina este inaccesibilă, deci închisă circulației publice, dar spre deosebire de Transfăgărășan ne oferă cel puțin două luni în plus când o putem descoperi. Teoretic, ne putem încumeta să facem cunoștință în perioada 1 aprilie - 1 noiembrie, însă acest interval variază an de an în funcție de starea vremii. 

Ea face legătura între Oltenia și Transilvania. Se întinde de-a lungul a patru județe (Gorj, Vâlcea, Alba, Sibiu). Șerpuiește între Valea Jiului (la vest) și Valea Oltului. Deși e cunoscută mai ales pentru porțiunea cea mai spectaculoasă (Rânca - Obârșia Lotrului), puțini știm că distracția poate continua urmând aceeași Transalpină de la Obârșia Lotrului spre Sebeș. Într-adevăr, drumul o ține într-una printr-o pădure deasă, dar putem face popasuri la două baraje (Oașa și Tău). Mă oftic, însă, că la momentul în care s-a decis pe unde se asfaltează Transalpina, nu s-a tras modernizarea printr-un anumit gol alpin care ne-ar fi permis ca și în această porțiune mai puțin atractivă vizual să urcăm la peste 2000 m. De două ori într-un singur drum, era ceva! Am avut ocazia să trec pe acolo când Transalpina, deși drum național de când s-au clasificat astfel drumurile din țară, nu era asfaltată. Nu știu cum de am mers pe alt drum (drumeag mai bine zis, în acel moment) decât cel pe care se merge astăzi, dar cert e că eu m-am știut pe Transalpina când, de fapt, eram cumva în afara ei și nu mi s-a părut nimic ciudat! Și asta pentru că această șosea de mare altitudine era CRIMINALĂ de parcurs cu mașina, până nu demult. Ce vă povestesc acum nu s-a întâmplat cu zeci de ani în urmă, ci dacă fac o socoteală rapidă, acum doar... 9 ani! Incredibil sau nu, acest drum spectaculos nu fusese NICIODATĂ asfaltat până în 2009, când soarta i-a surâs, în sfârșit. Eu o cunoscusem întâia dată în 2007, iar un pic din ce atmosferă era atunci puteți vedea AICI și AICI. Sau în imaginea de mai jos, din 1978 :)

transalpina ranca 1978
sursa

După cum spuneam, Transalpina a fost mereu "Poteca Dracului" (așa o porecliseră localnicii), o cărare cunoscută doar de nori și, din când în când, de ciobanii rătăciți în căutare de pajiști perfecte pentru turmele de oi. Doar istoria recentă i-a pus ștampila de drum național (chiar dinainte de a se putea efectiv circula pe ea!), iar în zilele noastre este invadată de din ce în ce mai mulți turiști, pe măsură ce popularitatea îi crește și lumea se mai satură de Transfăgărășan. 

Potecuța asta, însă, e mai bătrână decât am crede și chiar datează din epoca romanilor (!), când aceștia și-au croit drum spre Sarmizegetusa. Ce ne-am fi făcut fără invazia romanilor? Poate nici astăzi n-am fi pus piciorul și roata pe aceste meleaguri extraordinare :) Sărim peste timpuri și ajunge la Carol al II-lea, care a pietruit-o (și i-a conferit, astfel, un nou nume - "Drumul Regelui"). Apoi au venit nemții, în al doilea Război Mondial, și au reabilitat-o, Transalpina intrând apoi într-un con de umbră până în 2009, când modernismul a ajuns, cu întârziere, și la dânsa. 400 de milioane de € (400!) i-a costat intrarea în rândul lumii moderne, așadar, măcar pentru suma exorbitantă investită, trebuie să-i acceptăm toanele. Sunt doar mofturi de vreme, obișnuite la asemenea altitudini, așa că pot fi trecute cu vederea, chiar dacă ne pot strica planurile. Condițiile meteo se schimbă foarte rapid aici, chiar de la un minut la altul, așa că o eventuală consultare a prognozei înainte să plecăm la drum e aproape inutilă. 

Ce este important: să avem rezervorul PLIN (nu vom avea unde să alimentăm - benzinării sunt doar în Novaci și Șugag, deci fix la extremități), să avem haine GROASE (chiar și în toiul verii) și să nu uităm MAXIMUL respect pe care trebuie să-l acordăm muntelui, chiar dacă a devenit mai accesibil!

Porțiunea Rânca - Obârșia Lotrului

panorama ranca transalpina transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015
transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015
transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015 transalpina septembrie 2015


Porțiunea Obârșia Lotrului - Sebeș

lacul oasa transalpina baraj lac tau transalpina barca lac tau transalpina lacul oasa transalpina baraj lac tau transalpina


Cum ajungem?

Varianta 1

De pe DN 67 (Târgu Jiu - Râmnicu Vâlcea), sunt multe indicatoare spre Transalpina, care ne scot din drumul național și ne duc spre diverse sate, care dau toate în orașul Novaci, de unde începe urcarea frumoasă. Se trece prin stațiunea Rânca (aici putem ajunge tot timpul anului, e domeniu schiabil), apoi se coboară în Obârșia Lotrului. De unde se cotește pentru câteva sute de metri spre Voineasa (nu spre Petroșani) și apoi se reintră pe Transalpina, în direcția Sebeș. Se trece pe la Barajul și Lacul Oașa, apoi pe la Barajul și Lacul Tău, ieșindu-se într-un final în satele Șugag și Căpâlna (aici e și cetate dacică), apoi se intră direct în orașul Sebeș. 

Varianta 2

Din centrul Sebeșului (nu sunt indicatoare) se virează spre Transalpina fie în dreptul parcului (unde este indicator în direcția opusă spre Daia Română), fie în dreptul sensului giratoriu de lângă Billa. Când ne vom încadra pe drumul cel bun, vor apărea indicatoare de pensiuni și cele rutiere spre Novaci (135 km) și Șugag (30 km). Vom trece mai întâi pe la Barajul și Lacul Tău, apoi pe la Barajul și Lacul Oașa, ieșind într-un final în Obârșia Lotrului, unde trebuie să cotim, doar pentru câteva sute de metri, spre Petroșani (nu spre Voineasa). Imediat se va putea continua drumul spre stânga pe Transalpina, trecând și prin stațiunea Rânca, înainte de a ieși în Novaci, final destination

Varianta 3

Putem ajunge fix în mijlocul Transalpinei, adică în stațiunea Obârșia Lotrului, venind pe DN 7A (Petroșani - Brezoi). 

Indiferent ce variantă am alege, să avem o călătorie plăcută și să prindem Transalpina cât mai puțin mofturoasă, adică vremea să țină cu noi! ;)



__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe Facebook. Sau asigura-te ca ajungi la timp in port cand o noua poveste apare la orizont. Biletul se ia de AICI, simplu, gratuit si rapid!