Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

luni, 14 martie 2016

Valea Uzului: Cum s-au unit destinele a doi munti intr-un baraj cu totul aparte

Munții Nemira și Ciucului sunt cei mai buni amici din 1973, salutându-se zi de zi, non-stop, printr-o strângere de mână lungă de 500 m. Acum 43 de ani s-a realizat o "prietenie" artificială între cele două grupe montane, s-a creat o legătură care musai trebuie să fie trainică și nicio "ceartă" să nu le dezlege legământul. Bineînțeles că nu i-a întrebat nimeni dacă le convine, dar sperăm cu toții că ce a ieșit le hrănește suficient și lor mândria, nu numai nouă. 

Între cei doi munți, așadar, se lățește un baraj cu totul aparte: este primul din România construit cu contraforți și, totodată, al doilea din Europa care s-a ridicat în acest stil! 

baraj valea uzului

Să nu vă mire că poate nu știați de existența lui (deși e atât de important), căci știm bine că așa se întâmplă cu mai toate obiectivele cu adevărat mișto din țara noastră. Să nu le spunem, însă, celor doi munți că noi nu avem habar ce salut își dau mereu, că o dată se enervează și ne arată că dacă nu apreciem ce avem, mai bine să nu mai avem deloc, că tot aia e. Așa că... propun ca fiecare dintre cei care citesc aceste rânduri să facă o vizită la Barajul și Lacul Poiana Uzului sau Valea Uzului, cum i se mai spune, și să spună mai departe, cât mai multor oameni, ce minunăție au văzut! Munții să rămână, astfel, mândri de ce peisaj magnific sunt în stare și să-și țină în continuare puternice malurile. 

Că de nu, scenariul unei deversări de la o înălțime de 84 m, a 98 de milioane de mc de apă, dintr-un areal de 334 ha, nu sună deloc bine!


baraj valea uzului baraj valea uzului baraj valea uzului baraj valea uzului

Cum ajungi?

Barajul este accesibil din orașul Dărmănești, județul Bacău. De la DN 12 A (Târgu Ocna - Comănești) se cotește spre Sălătruc, pe DJ 123 (indicator: Valea Uzului - 12 km). Se traversează astfel Dărmăneștiul, urmând Strada Energiei, se trece pe lângă rafinărie, iar odată ajuns în Sălătruc, sunt două variante de urmat. 

1 - se continuă pe DJ 123, pe șoseaua care urcă spre dreapta (puncte de reper: indicatoare spre diverse pensiuni), ajungându-se astfel deasupra barajului. Accesul pe baraj este interzis! De aici, dacă mașina vă permite, se poate trece, în cam 50 km, direct în Transilvania, ieșindu-se în dreptul localității Sânmartin, adică undeva între Miercurea Ciuc și Băile Tușnad. Dacă nu a plouat recent, drumul se poate parcurge cu un Logan, de exemplu, însă așteptați-vă la un forestier clasic.

2 - se merge tot înainte pe strada Uzinei, fără a se coti dreapta sau stânga, până ce drumul se împotmolește fix la baza barajului. Sfatul meu este să nu vă aventurați pe această cale dacă se înserează, doar dacă nu țineți morțiș să aveți parte de o priveliște destul de înfricoșătoare :)

sursă: Google Street View

L-am văzut așa într-o seară și m-au cam trecut fiorii. Nu știu cum pot să trăiască liniștiți localnicii care au case fix sub baraj!



__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe Facebook. Sau asigura-te ca ajungi la timp in port cand o noua poveste apare la orizont. Biletul se ia de AICI, simplu, gratuit si rapid!