Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

luni, 2 martie 2015

Semeringul Banatului, cei mai frumosi 34 km din Romania

A cincea cale ferată din România, prima cale ferată montană din România și Europa de Est, care a îndrăznit să străpungă tăcerea stâncilor, dată în folosință în 1856 și comparată cu Semeringul Austriac prin splendoarea peisajelor și îndrăzneala cu care a marcat un pas nou în dezvoltarea transporturilor feroviare. Semeringul Banatului și ai săi kilometri maiestuoși, plini de peripeții.



Sursă foto: YouTube

Oricât de multe cifre și statistici am atârna convingători pe pagini, nimic nu poate descrie frumusețea care se dezvăluie în fața ochilor când te îmbarci în vagoanele vechi, plecând pe urmele cărbunelui extras acum 150 de ani din mina de cărbune Anina. Trimis către Baziaș și mai apoi către colțuri îndepărtate ale unei Europe aflate la începutul revoluției sale industriale, cărbunele a încălzit motorul dezvoltării Banatului, cu mulți kilometri înainte de a susține flăcările dezvoltării Europei Centrale.

Video: Semeringul Bănățean – Prima cale ferată montană din România



Gara din Oravița, ascunsă în trecut și uitată de vreme

Inaugurată în anul 1847 și declarată monument istoric, gara din Oravița este cea mai veche gară din România. Situată aproape ironic în Cartierul Oraș Nou, pe Str. Gării la numărul 2, gara din Oravița a fost la vremea ei o minune a proiectării arhitecturale, dotată cu un lift-pasaj care asigură accesul la peronul aflat mai sus de nivelul străzii, sistem pus în practică în premieră în România.



Astăzi starea gării lasă mult de dorit, aflându-se ca multe alte monumente istorice românești într-o stare de neglijare pasivă, care o duce încet și sigur spre uitare și îi scade în fiecare zi din frumusețea cu care se mândrea odinioară în fața întregii țări.

Video: Gara din Oravița – Cea mai veche gară din România



Locuri vechi și lume nouă

Deși traseul feroviar Oravița – Anina, care trece pe rând și fără grabă prin Brădișoru de Jos, Dobrei, Lișava, Ciudanovița și Gârliște, nu este unul dintre cele mai cunoscute sau popularizate trasee turistice, am avut surpriza de a împărți trenul cu bănci de lemn, care te întorc fără să vrei în timpuri uitate, cu o companie pe cât de pestriță, pe atât de interesantă. De la grupul de turiști străini care alesese să se retragă în intimitatea celui de-l doilea vagon, la cele două cupluri aflate la a treia tinerețe, familia cu trei copiii gălăgioși și neastâmpărați și câțiva tineri studenți plecați hai-hui prin țară.


Sursă foto: HoinariRomani.ro

Interiorul aproape arhaic al trenului, îmbrăcat simplu în pereți încă albi și bănci din lemn, contrastează aprig cu tableta modernă pe care unul dintre cei mai mici și neastâmpărați se joacă dând agitat din picioare, mai puțin atent la împrejurimi. Lângă mine, un tânăr blond cam de 20 de ani, student la medicină, butonează nervos la telefon. Constat cu uimire că nu e dependent de Facebook sau Gmail ci de jocurile de noroc. Se pare că dincolo de explorările prin România și orele de facultate, își petrecea timpul pe PokerStars Cazino. Auzisem câte ceva despre ei. Cel mai tare cazino online la momentul actual și exemplu de manual la categoria strategie de afaceri, care transformă o amenințare dură într-o oportunitate incredibilă. Rezistaseră cu câțiva ani în urmă, când guvernul SUA a a interzis instituțiilor financiare să mai intermedieze plăți pentru site-urile de jocuri on-line. Multe site-uri ieșiseră rapid de pe piață. Ei au rămas, au supraviețuit și au ieșit învingători. Sute de milioane de dolari și de fani în toată lumea. Auzisem și de Daniel Negreanu și de sutele de mii de români care transformaseră jocurile de noroc într-un fel de job unde câștigau mai mult ca la patron. Nu știam că și studenții la medicină își încearcă norocul la blackjack și ruletă pe PokerStars Cazino și nici de aplicațiile mobile încă nu auzisem. Oare ce se întâmplă cu banii lui dacă pierde dintr-o dată semnalul?


2 ore, 10 viaducte și 14 tuneluri

Pentru pasionații de călătorii Semeringul Bănățean este aproape ca un drum cu caleașca, cu melancolia gloriei apuse, dificil de înțeles și apreciat pe deplin doar de cei care și-au dat osteneala să-i cunoască frumusețea. Pentru cei mai agitați din fire, călătoria Oravița – Anina ar putea să pară cei mai lungi 34 de kilometri parcurși vreodată, dar și cei mai frumoși. Deși de jur împrejur te înconjoară doar natură, nu e chip să te plictisești. Traseul urcă 337 de metri în înălțime între Oravița și Anina, scoțându-te din amorțeală în apropiere de Lișava și Gârliște, unde se înregistrează urcarea cea mai abruptă de pe traseu.


Sursă foto: cristinaniculae.blogspot.ro

Din cei 34 de kilometri, 21.171 m sunt tăiați direct în stâncă și pe alocuri simt cum muntele mă împresoară din toate părțile și nu mai există nimic altceva decât pădurea. Ici și colo, cărarea înfierată, tăiată în inima naturii pentru a face loc progresului, se strecoară anevois printre crengile de copaci care mângâie trenul, într-o încercare continuă de a-și recupera drepturile asupra fâșiei tăiate de oameni.




Un loc în spate și o fotografie de neegalat

Este călătoria perfectă pentru amatorii de istorie, natură și mai ales fotografie. Instantaneele care se pot surprinde din spatele trenului de-a lungul traseului merită din plin cele două ore investite, cât îi ia trenului să ajungă de la Oravița la Anina. Viteza de 15 km pe oră, deși incomod de lentă pentru unii, este pentru pasionații de fotografie o mană cerească, permițând surprinderea de cadre clare și peisaje incredibile.

Un drum pe care o dată intrat, ai impresia că timpul a stat pe loc. Construcții care te lasă fără răsuflare prin simplitate și rezistența fragilă păstrată de-a lungul anilor cu încăpățânare, care ne aduc din nou aminte cum se făceau lucrurile mai demult. Înainte de secolul vitezei, când totul se face în grabă și pe fugă, și în prima gară din lungul șir de opriri de pe drumul care ne-a adus aici.

__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe Facebook. Sau asigura-te ca ajungi la timp in port cand o noua poveste apare la orizont. Biletul se ia de AICI, simplu, gratuit si rapid!