Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

luni, 4 martie 2013

Concluzii dupa infotripul "Sa redescoperim Romania"

Între 16 și 22 octombrie 2012, mai mulți agenți de turism, câțiva reprezentanți ai presei de specialitate și un blogger (ghici care:D) au colindat o bună parte din țară, pentru a-i redescoperi potențialul balnear și nu numai. Timp de 7 zile, am explorat tărâmul mioritic, am încercat să-l înțelegem, ne-a cucerit și am aflat că turismul balnear nu mai este demult dedicat exclusiv persoanelor de vârsta a treia și că vacanțele de relaxare, spa&wellness, pot face o concurență serioasă suratelor de prin străinătate. Am vizitat câteva obiective turistice*, am înnoptat la Băile Govora, Băile Herculane, Buziaș, Băile Felix (2 nopți) și Brașov și am făcut cunoștință cu zeci de complexuri hoteliere, destinate tuturor categoriilor de turiști. 

A fost o săptămână plină, dar foarte frumoasă (nici nu mă așteptam să fie altfel în România), iar la capătul tuturor poveștilor pe care le-am depănat până acum despre acea perioadă, e timpul să tragem niște concluzii. Și să ne delectăm cu cele mai frumoase imagini pe care le-am surprins în mijlocul toamnei trecute.

1. Investiții masive

Cine ar fi crezut acum câțiva ani că în stațiunile cu reputația unui exclusivism al turiștilor de vârsta a treia se vor construi hoteluri de 4 și 5 stele? Este evident că influența maghiară a spa-urilor a stârnit competitivitatea latentă a proprietarilor din vestul țării, dar cum se face, că și în sudul României, în Băile Govora, de exemplu, s-a reabilitat un hotel de patrimoniu, căruia deja îi cântam prohodul, transformându-se într-o bijuterie de 4 stele? Sau cine s-ar fi gândit că în Buziaș se vor putea organiza evenimente de business foarte reușite? Ei bine, SIF Transilvania, cel mai mare investitor din turismul balnear românesc, are un aport mare, dar și autoritățile locale și micii întreprinzători s-au prins că trebuie să facă ceva, căci turismul social nu aduce mari profituri. Băile Govora era în plină renovare, Oradea avea multe obiective turistice în proces de cosmetizare, iar potrivit patronului de la Hotelul Ferdinand, Băile Herculane va reajunge, în maxim 5 ani, la statutul din vremurile mai bune, de pe la începutul anilor '90. Succes le doresc tuturor și haideți să ne reorientăm și spre stațiunile balneare, că vom avea niște surprize tare plăcute!

panorama brasov de la cetatuie


panorama brasov de la aro palace


strand apollo sangeorgiu de mures


2. De apreciat hotelierii care profită de specificul local

Trebuie să recunosc că am fost foarte încântată când am văzut că sălile de conferințe de la două complexuri hoteliere nu poartă nume generice, ci au surprins amprenta locului. Mă refer la Hotelul Diana din Băile Herculane, unde se găsesc două conference room-uri ce poartă numele personalităților care au poposit pe Valea Cernei (Franz Joseph, respectiv Împărăteasa Sisi), dar și Hotelul Orizont din Predeal a profitat de ce-i oferea geografia și a denumit 3 săli de evenimente cu numele munților asupra cărora oferă panorame deosebite - Bucegi, Postăvaru, Piatra Mare. Însă "campionul" în adoptarea specificului local a rămas Hotelul Ferdinand, care și-a transformat grădina din spate într-o oază întreținută de un obiectiv destul de cunosc în zonă - Izvorul Munk.

Panoramă spre Băile Herculane, savurată de la Hotelul Diana
panorama baile herculane de la hotel diana


Grădina hotelului Ferdinand
gradina hotel ferdinand baile herculane


3. Adaptarea prețurilor la concurența dată de pensiuni

Recomandarea mea sinceră este ca hotelierii din stațiunile balneare să-și ajusteze prețurile în funcție de cele practicate la pensiuni. Am colindat destul de mult prin stațiuni cu specific balnear, nu numai în acest infotrip, și cred că s-a întâmplat O SINGURĂ DATĂ să aleg cazarea la un hotel. Pensiunile au fost cele care m-au avut drept client, datorită raportului bun calitate-preț. 

Chiar dacă în prețurile de cazare ale hotelierilor sunt incluse și intrările la spa, care au avantajul, în cele mai multe cazuri să se găsească în aceeași clădire, s-ar putea ca la un simplu calcul să-mi iasă mai avantajoasă cazarea la o pensiune și plătirea separată a accesului la ștrand, chiar dacă mai trebuie să fac 5 minute pe jos. Sau poate chiar nu trebuie să mă deplasez atât de departe! Iau ca exemplu "Casa Lorabella", din Băile Herculane, unde pentru 120 lei/zi/2 persoane am acces și la piscina cu apă termală din spatele pensiunii, așezată chiar pe malul Cernei. Contraoferta? 148 lei la Afrodita sau 195 ron la Diana. Este lesne de înțeles încotro o să mă îndrept, având în vedere că și la capitolul masă și cazare condițiile sunt asemănătoare.

Deci, dacă tot se încearcă aducerea tineretului în stațiunile balneare, prin investiții în centre wellness și spa, hai să nu exagerăm cu prețurile - investițiile se vor amortiza în timp, chiar dacă nu mă frigi pe mine la buzunar. Sau hai să privim din alt unghi problema. Eu n-am venit niciodată în stațiunile balneare pentru tratament sau răsfăț la spa, ci le-am ales ca puncte de pornire spre traseele turistice deosebite din zonă, pentru plimbări în natură, pentru admirarea obiectivelor istorice. Așa că aștept ca hotelierii să practice tarife preferențiale, destinate și celor care nu-s amatori de bălăceli și masaje. Până la urmă, stațiunile balneare și-ar câștiga mulți turiști dacă ar promova și atracțiile nebalneare din zonă. De exemplu, la câte trasee turistice pornesc din Băile Herculane, ea ar putea fi o destinație de top în rândul pasionaților de mișcare și drumeții.


Panoramă în Băile Felix, privită de la Hotel Termal
panorama baile felix de la hotel termal



panorama oradea turnul primariei


4. Agenții de turism specializați pe turismul românesc trebuie să cunoască mai bine România!

Fără supărare, agenții de turism care vând pachete pentru destinații mioritice ar trebui să fie mai familiarizați cu tot ce presupune turismul românesc. Am constatat, cu surprindere, că eu, nefiind de meserie, cunosc mai bine România (de la drumuri la obiective turistice, de la geografie la disponibilitățile de cazare) decât un agent care din asta trăiește! Sunt sigură că un potențial client ar deveni instantaneu client fidel al unei agenții de turism, dacă persoana care îi intermediază o vacanță îi vorbește din proprie experiență despre locul unde clientul intenționează să meargă. Iar dacă turistul cumpără de la tine doar cazarea, nu strică să-i arunci, în mod gratuit, un pont legat de ce poate vizita în zonă, promovând un obiectiv turistic exact așa cum l-ai văzut chiar tu. Ca să ajungi să poți purta o asemenea conversație, trebuie să nu călătorești doar în infotripuri. Sunt sigură că dacă agenții de turism ar experimenta pe propria piele, din proprie inițiativă (pentru că le place ceea ce fac, nu pentru că așa vrea șefu'), o destinație autohtonă, turismul românesc ar avea mult de câștigat și ar funcționa mai bine. 

maicuta manastirea tismana


terasa casa danielescu


coloana infinitului targu jiu


terasa hotel belvedere baile govora


statuie hotel bitu baile olanesti


terasa hotel bitu baile olanesti


Acesta este articolul care încheie seria dedicată infotripului "Să redescoperim România", care a fost organizat de Transilvania Travel, Paralela 45 și Accent Travel&Events. Toate poveștile, aventurile, locurile frumoase și unitățile de cazare vizitate se pot consulta urmând acest link sau accesând ultima imagine din sidebar. Redescoperire plăcută!

*Mănăstirea Polovragi, Mănăstirea Tismana, Coloana Infinitului, Poarta Sărutului, Aleea Scaunelor, Masa Tăcerii, Piața Hercules din Băile Herculane, Cetățuia din Brașov, tur prin Oradea