Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

miercuri, 19 septembrie 2012

Cascada Putna: Zbuciumul din Vrancea

Inspirată de imaginile Mirei din zona Lepșa, m-am hotărât să nu mai preget și mă grăbesc să-ți împărtășesc, dragul meu călător, una dintre cele mai frumoase amintiri...

Se făcea că era 18 august 2012, undeva între dimineață și prânz, în prima zi din vacanța care s-a încheiat mult prea curând, 216 ore mai târziu. Ne-am oprit, după aproape 5 ore de navigat prin sud-estul României, într-o zonă care l-ar face invidios pe Mihail Sadoveanu, cu dumbrava sa minunată.

Când am evadat din carcera numită, pompos, automobil, un vânt răcoros ne-a salutat, bucuros de oaspeți. Mai bucuroși eram noi, scăpați din monstrul cunoscut ca București. După ce a făcut o plecăciune, s-a dat la o parte, pentru a-i face loc vedetei să se prezinte. Diva ținutului în care eram, oarecum, intruși nu s-a lăsat mult așteptată. Ne-a chemat imediat lângă ea, printr-un cântec încântător fredonat printr-un instrument care niciodată nu trebuie acordat - apa.

Am coborât, într-un suflet, cele câteva trepte până la scena unde ne aștepta celebritatea. A trebuit să stăm la coadă pentru autografe (a se citi poze), dar a meritat. Cascada Putna ne zâmbea și era extrem de fotogenică!

Ne aflam într-un județ tare zbuciumat și după ce o să-ți spun numele său, ai să înțelegi de ce-l portretizez astfel. Eram în Vrancea, tărâmul mișcărilor tectonice simțibile. Din fericire, în scurta noastră vizită la Cascada Putna, niciun cutremur nu s-a trezit din somnolență, așa că ne-am putut bucura, fără incidente majore, de arătoasa cădere de apă.

Ne-am împrietenit și cu bodyguarzii cascadei - doi frumoși dulăi, cu care eu m-am înțeles de minune, chiar dacă nu știu o boabă de moldovenește.

anda si cainele la cascada putna

caine langa cascada putna

I-am zmotocit cât au rezistat:D, dar iubirea nu ține de foame, vorba celor de la Alb-Negru. Așa că m-au părăsit (ce nerecunoscători!), atunci când și-au dat seama că n-am nimic de papa în buzunare. Dar măcar trecusem de securitate și mă puteam, acum, apropia de vedeta care încerca, cu fiecare aruncătură de apă, să-mi atragă de atenția. Ca și în cazul castelului de la Arcalia, a fost dragoste la prima vedere! Și în poze am surprins de-abia a zecea parte din cât de faină este Putna...

cascada putna vrancea

detaliu cascada putna vrancea

Lăsând la o parte viermuiala de oameni din spatele meu, care mi-a adus instantaneu aminte de altă cascadă, amintirea pe care am înmagazinat-o aici a fost perfectă! Culorile erau bine asortate de cel mai talentat pictor - natura și cascada exersa, încontinuu, tumbe care mai de care mai spectaculoase.

În capul cascadei săreau niște copii... Nu știu cum putea Putna să reziste, dar sigur a trecut prin clipe mai grele, în îndelungata sa existență...

balaceala in cascada putna

Închei prin a acorda o bilă albă celor care s-au ocupat cu amenajarea turistică, balustradele fiind rezistente, scările trainice și locul platformei de observare - ideal ales, dar mai trebuie lucrat la educarea turiștilor. Și trebuie percepută acea taxă de vizitare scrisă pe un panou (2 lei), pentru că s-ar strânge mulți bani utili Parcului Natural Putna-Vrancea. Asta e părerea mea, după ce am stat câteva minute bune aici și nu a fost un moment în care să nu vină sau să plece turiști.

peisaj la cascada putna

spre cascada putna vrancea

Cum ajungi?

Dacă ai devenit deja fanul cascadei, trebuie să-ți recomand, mai întâi, să te programezi într-o perioadă ploioasă, că fără toate "corzile" de la instrument, nici melodia nu sună la fel de bine.

Ai două variante pe unde poți ajunge, una hard și alta soft.

1 - de la Târgu Secuiesc spre Focșani, pe DN 2D. După ce ieși din Lepșa, a doua ieșire spre dreapta, semnalizată corespunzător printr-o reclamă la Cabana "Cascada Putnei", este drumul pe care trebuie să mergi. După aproximativ 150 m pe drum de piatră, dar în stare bună, lași mașina într-o parcare improvizată, unde o să ai în față această frumoasă imagine:

cabana cascada putna

Cascada e pe partea dreaptă, imediat ajungi la ea. Această variantă este cea hard, pentru că de la Târgu Secuiesc până-n Lepșa sunt kilometri întregi de drum care o să-ți scoată peri albi, dacă nu deții o mașină de teren. Șoseaua, deși națională, în Munții Vrancei devine... drum forestier!

2 - de la Focșani, tot pe DN 2D, ai de parcurs aproximativ 70 de km, drumul purtându-te prin sate pitorești, numa' bune de admirat. Cu câteva sute de metri înainte să intri în Lepșa, trebuie să faci stânga pe un drum de piatră. Cum îl recunoști și cât mai ai de făcut de la drumul național, citește la varianta anterioară. Dacă ai ajuns la podul care duce spre Cheile Tișiței (apropo, în curând, povestesc și de ele), atunci trebuie să te întorci, căci ai ratat ieșirea. Asta e varianta soft, pentru că, în marea majoritate a celor 70 de km, drumul este bun.

Ca de obicei, localizarea exactă te așteaptă în secțiunea "Locația", de sub acest articol.
__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe Facebook. Sau asigura-te ca nu ratezi nicio poveste. E simplu, gratuit si rapid - vezi AICI

15 comentarii:

1. Foarte frumos povestit, Anda! Nu cunosc locul, nu am fost, dar arata tare fain din pozele voastre si daca zici ca este si amenajat...atunci chiar merita vazut.

RăspundețiȘtergere
  2. Doamne, si cascada asta a ramas un firisor...ce frumoasa e in anotimpul ploios...acum vreo cativa ani se cobora pana la apa...

3. @Roxana: noi am ajuns intr-o perioada in care era seceta de cateva luni, dar tot frumoasa ni s-a parut. Si acum poti cobora pana la apa, dar pe propriul risc, daca te abati de la poteca amenajata. Ionut s-a dus chiar pe ea (a patra si a saptea poza, de jos in sus, sunt facute de acolo), dar nu recomand aceasta traznaie fara incaltaminte aderenta. Coborarea e abrupta si cascada e, evident, alunecoasa rau de tot

@Larisa: ma bucur ca ti-a povestea si promit ca merita sa te abati si pe la Putna. Daca vei ajunge si nu-ti va placea, ma poti trage de urechi, apoi:D

RăspundețiȘtergere
  4. link-ul cu articolul dvs este acum vizibil pe site-ul statiunii Lepsa, la sectiunea marturii:

5. Multumesc. Ma bucur ca v-a placut articolul meu si bun venit la bord!:)

RăspundețiȘtergere
  6. Foarte bine ai facut Anda si ma bucur ca te-am starnit, doar nu era sa pastrezi aceste amintiri frumoase doar pentru tine :).

E tare fain la Lepsa, sa mergeti prin octombrie... peisajul este minunat, cu toate nuantele acelea de toamna, iar daca nimeresti o vreme buna, o sa ai niste fotografii de zile mari. Doar zic! :D

7. "Vrancea, tărâmul mișcărilor tectonice simțibile" - hehe, remarca aceasta imi aduce aminte de copilarie, cand mergeam la schi si urcam in telescaun / teleschi cu diversi oameni. Ca sa treaca timpul mai repede faceam cunostinta. Si, de unde esti? Din Adjud, Vrancea. Aaaa, de la cutremure :)... In rest, numa' de bine - faine poze. Mi-ai starnit dorul de casa

RăspundețiȘtergere
  8. Cred ca deja te saturasei de asocierea cu seismele, dar cred ca voi, vrancenii, sunteti norocosi - nu va mai sperie nimic.

Ma bucur ca-ti plac pozele si ca au fost de efect;) Sper sa te intorci cat de curand pe meleagurile dragi, ca dorul sa nu se accentueze prea tare, ca apoi ma supar ca-ti fac in ciuda;)

9. Am fost ieri aici. Mi-a placut tare mult! Greseala pe care am facut-o a fost aceea ca ne-am dus prin Targu-Secuiesc. Am avut de parcurs un drum forestier, iar masina noastra nu e de teren!!! Dar la intoarcere am venit prin Focsani. Drum bun si peisaje superbe!

Răspunsuri
    1. Bine ati venit la bord!

Ehei, acela nu este un drum forestier. Daca va vine sa credeti, este DN 2D. Da, drum national! Acum chiar este in conditii mai bune, avand aspect de drum forestier pe o portiune mult mai restransa decat acum cativa ani,la prima mea calatorie pe el. Sper ca masina dvs sa nu fi suferit prea mult,caci excursia sunt sigura ca v-a placut :)

Ștergere
  10. din cauza drumului zona pierde

RăspundețiȘtergere
  11. Fiind din zona, am vazut-o si revazut-o de nenumarate ori. Mult timp in urma se putea cobori pana la marginea lacului de la baza cascadei, acum este interzis accesul si in partea superioara a cascadei. Oricum este o frumusete iar pozele tale sunt super. :)

Răspunsuri
    1. Poate ca este mai bine ca accesul sa fie limitat, este totusi o rezervatie si trebuie protejata. Multumesc pentru compliment, Alina.

Te mai astept la bord, oricand!

Ștergere
    2. Asta ar fi unul din motive. Dar si faptul ca au avut loc numeroase accidente facute de vitejii care se apropiau prea mult si alunecau. Brr, ma trec fiori!