Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

miercuri, 16 mai 2012

Manastirea Trivale: linistea dinaintea furtunii

flori manastirea trivale pitestiAm ales acest titlu pentru că am ajuns la frumoasa mănăstire cocoțată pe un deal doar cu câteva ore înainte ca 10.000 de oameni! s-o ia cu asalt. Ce căutau atâtea persoane acolo, sâmbătă, pe 5 mai? Toți își doreau să atingă moaștele Sfântului Ierarh Calinic de la Cernica și ale Sfintei Mucenițe Filofteia de la Curtea de Argeș. "Bine, bine", ai putea spune, "dar nu pot face asta în fiecare zi? De ce tocmai atunci?" Ei bine, era pentru prima dată când aceste oseminte sfinte ajungeau în Pitești. Cum suntem un popor foarte credincios, cel puțin cu numele,  dacă nu și cu fapta, argeșenii nu puteau rata o asemenea ocazie. Dacă a beneficiat vreunul din cei zece mii de binecuvântarea dumnezeiască sau dacă au asistat la o minune săvârșită ad-hoc nu știm, cert e că îmbulzeala și leșinurile au ținut locul evenimentelor religioase.

Pe la 5 după-amiaza, când am trecut pe la mănăstirea Trivale, coada de-abia se forma și încă era liniște. Era frumos. Mai apoi, s-a declanșat "urgia". Norocul nostru că nu mai eram prin preajmă și că am urmărit totul din fața televizorului, a doua zi.

Prea multe informații istorice nu am găsit, dar lipsa lor nu i-a pălit frumusețea în ochii noștri. Despre dânsa cunoaștem că are hramul "Sfânta Treime", că este o mănăstire de călugări care datează din secolul al XV-lea, când a fost ctitorită din lemn de Trifan și Stanca Stâncescu. Peste două secole avea să fie reclădită din piatră de domnitorul Matei Basarab. În 1731, i se aduce un plus de splendoare, căci este pictată de Ioasaf Grecu. În 1904, este zugrăvită, în timpul celui de-al doilea Război Mondial este refăcută, ca urmare a cutremurului din 1940. Apoi a venit comunismul, timp în care nu a funcționat, dar din 1991 este, din nou, un univers al credinței în care am fost, și noi, încântați să pătrundem.

biserica manastirii trivale pitesti

Fiind situată într-un cadru natural feeric, pe un mic deal din Pădurea Trivale (vezi localizarea exactă la secțiunea "Locația" din josul articolului), nu avea cum să nu ne placă. Plină de verdeață și invadată de flori, "cotropită" de liniște și respirând a credință, îl putea face și pe cel mai ateu dintre atei să creadă în Dumnezeu.

gradina manastirea trivale pitesti

manastirea trivale pitesti

troita manastirea trivale pitesti

Grădina mănăstirii era mititică, dar în ea încăpeau biserica (albă, pură), o troiță, așteptând credincioșii, liniștită, într-un colț, chiliile - cu ghirlande bogate de flori și coloane grațioase, două butoaie un pic inestetice (dar am trecut cu vederea) cu apă potabilă și cu aghiasmă mică, plus un copac, chiar în mijlocul tărâmului sfânt, de care erau agățate flori și un clopot cu dichis. Din grădină, cobora o scară abruptă până la un podium unde peste câteva ore aveau să fie așezate moaștele. Scara trecea pe sub un turn-clopotniță elegant.

aghiasma mica apa potabila manastirea trivale

clopot si flori manastirea trivale pitesti

curte manastirea trivale pitesti

intrare manastirea trivale pitesti

clopotnita manastirea trivale

Așa ni s-a arătat Mănăstirea Trivale din Pitești. Cu siguranță, vom mai reveni, că tare e drăguță - dacă ni se permite epitetul pentru un lăcaș de cult;)

Coada încă era mică...
inceput coada manastirea trivale

Podiumul unde urmau să fie depuse moaștele
podium pentru moaste manastirea trivale
_________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te cu noi, pe Facebook, in aventura calatoriilor prin Romania. Sau asigura-te ca nu ratezi nicio poveste. E simplu si rapid - vezi AICI