Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

luni, 7 mai 2012

Biserica de lemn cu aer conditionat

S-a născut în 1627, dar încă ține pasul cu vremurile. Biserica de lemn "Cuvioasa Paraschiva", din Pitești, e o "bătrânică" modernă și cochetă. Când a împlinit 369 de ani, adică în 1996, a decis că e timpul pentru o schimbare. Look-ul îmbătrânit a fost uitat și bisericuța s-a transformat într-un lăcaș de cult de ultimă generație. Ca să-și aducă aminte de tinerețe, și-a păstrat bârnele de lemn. Ca să fie mereu "proaspătă" și "învigorată", s-a "accesorizat" cu aer condiționat, pe care-l "poartă" mereu pe partea dreaptă. Iar pentru un lifting complet - un pic de stil: multe flori, în culori cât mai vii, purtate ca medalioane, la intrare.

Vino cu noi s-o cunoști îndeaproape!

biserica lemn cuvioasa paraschiva pitesti

Când am început să căutăm ce avem de văzut în Pitești, nu ne închipuiam că la doar 10 minute de gară ne așteaptă o mică bijuterie. Fiind atât de aproape de locul unde ne lăsa trenul, nu puteam s-o ratăm. Așa că, imediat cum am coborât pe peron, la 1 fără 2 minute, am traversat Bulevardul Republicii (cel din fața gării), am trecut pe lângă McDonald's, ca să ajungem pe Frații Golești. Aici am dat și de un indicator care ne-a îndrumat direct spre obiectivul vizat: Universitatea Pitești - Facultatea de Teologie. Din Frații Golești am urcat o stradă în pantă destul de accentuată. Se numește Gheorghe Doja. La prima intersecție, am intrat în stânga, pe Aleea Școlii Noi, la capătul căreia am găsit curtea corpului B, al Universității Pitești. Aici ne aștepta bijuteria! Chiar strălucea în lumina puternică a soarelui de mai!

În pridvor, am aflat istoria vieții sale, care fiind îndelungată, are și ceva lacune. Hai să vedem ce scria în pridvor și, apoi, ce am descoperit noi:
"Lui Dumnezeu cel în Treime Lăudat: Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt s-a rectitorit această biserică, cu hramul Sfânta Cuvioasă Parascheva și Sfânta Muceniță Filofteea, în anul mântuirii 1996, cu îndemnul Prea Sfințitului Episcop Calinic al Argeșului și Muscelului.
Construită în sec XVIII, în Cotmeana-Stolnici, a fost mutată, restaurată și redată cultului, în incinta Facultății de Teologie din Pitești. Restaurarea s-a făcut de Muzeul Județean Argeș, condus de Prof. Dr. Radu Stancu, sub îndrumarea Prof. Iulian Rizea, rector al Universității Pitești fiind Prof. Dr. Gheorghe Barbu, iar decan al Facultății de Teologie Pr. Prof. Dr. Dănuț Manu. Lucrările au fost conduse de Pr. Lect. Gheorghe Gârbea. Slavă Milostivului Dumnezeu în Treime slăvit pentru binele dăruit nouă. ~ AMIN ~ "
Noi am aflat că biserica e chiar mai veche decât se menționa pe inscripția din pridvor (nu sec. XVIII, ci XVII) , iar pe site-ul comunei Stolnici am aflat că lăcașul mutat la Universitatea din Pitești e din satul Fîlfani, biserica de lemn din Cotmeana (cu pictură exterioară) existând încă în satul respectiv.

biserica lemn pitesti vedere din spate

fereastra aer conditionat biserica de lemn pitesti

Dar în fața unei asemenea frumuseți, nu mai contează aceste inexactități. Important e că bisericuța duce o viață bună și liniștită, protejată de clădirile unei universități, ca pe vremurile de la începutul învățământului din România, când școlile existau exclusiv în jurul mănăstirilor. Întoarcerea în timp i-a priit și sâmbătă am petrecut câteva momente plăcute alături de ea. Singurul inconvenient: biserica nu era deschisă.

biserica lemn pitesti
____________________________________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te cu noi, pe Facebook, in aventura calatoriilor prin Romania. Sau asigura-te ca nu ratezi nicio poveste. E simplu si rapid - vezi AICI