Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

vineri, 6 ianuarie 2012

De la Saint Tropez la Cerna Sat

Nu. Nu am fost în Saint Tropez. Nu încă. Dar am fost în Cerna Sat. În județul Gorj. Sau...la capătul lumii. Într-o localitate fără biserică, fără legătură telefonică de orice fel (gsm sau fixă), fără dispensar, fără magazine... Crezi că e imposibil să mai existe un asemenea loc în epoca smartphone-urilor, a tabletelor, a rețelelor sociale și a cozilor kilometrice din hypermarketuri din preajma Sărbătorilor? Ei bine, crede-ne pe cuvânt. Există! Și am fost acolo în a treia zi din 2012.


La 25 de km de Băile Herculane, pe DN 67D, înspre Târgu Jiu, apare un indicator. Drumul național cotește spre dreapta, ca să facă loc unui drumeag puțin umblat. Pe acolo cică se ajunge în Cerna Sat. Conform indicatorului, după această localitate îți este interzis să înaintezi, drumul fiind închis circulației publice. Dacă te încumeți (am înțeles că drumul este dezastruos), ajungi la Barajul "Valea lui Iovan". Poate altădată. Pentru moment, să ajungem în Cerna Sat. Că ușor nu-i deloc.

Ne așteaptă 18 km de drum rău. Totuși, avem noroc că se face simțită încălzirea globală: în mod normal, în ianuarie, "pe aici nu se trece", satul fiind izolat din cauza zăpezii pe care nimeni nu are interesul să se chinuie s-o dea de pe drum. Cândva, drumul ăsta fusese asfaltat. Atunci când se construia barajul mai sus amintit. Acum, sporadic, roțile automobilului cu care ne deplasăm (un Logan, cu altă mașină mai puțin "obișnuită" cu/echipată pentru drumurile rele nu poți răzbi pe aici) se mai "bucură" când trec peste o "fărâmă" de asfalt. În rest, pământ, pietre și gropi. Totuși, nu e cel mai de speriat drum pe care am fost vreodată. Nu sunt multe mașini care să se încumete să treacă pe aici, așa că drumul, din acest punct de vedere, nu are de suferit.

Spre drumul forestier Miauna: 17,5 km (indicator de pe drumul spre Cerna Sat)

Spre Cerna Sat 

Pregătindu-ne pentru o agonie de hârtoape, dăm drumul la radio. Spre surprinderea noastră, prindem un post. Pro Fm. Și mai mare ne-a fost mirarea când am observat că nu s-a întrerupt deloc pe tot parcursul incursiunii noastre în valea de sub masivul Godeanu. Dar în momentul în care am deschis radioul și a răbufnit în difuzoare celebra melodie "Welcome to Saint Tropez" (Dj Antoine vs Timati featuring Kalenna), nu ne-am putut abține un surâs. Ce ironie! "La capătul lumii", suntem bineveniți într-o capitală a luxului, a agitației, a petrecerilor, a verilor fără sfârșit... Ce diferență! În Cerna Sat e prea liniște, prea multă sărăcie și iarna pare să nu se sfârșească niciodată. Cel puțin în sufletele localnicilor...

În prima parte a drumului, am admirat Cheile Bobotului (vezi următoarele două imagini). Apoi, au început să apară case. Răzlețe. Unele părăsite, altele - vile în toată regula, cu grătar în curte, termopane, antene parabolice. În cei 18 km pe care îi ai de străbătut până la "capătul lumii", observi pepiniere de brazi, câte-o casă-două, la sute de metri depărtare unele de altele și te întrebi, pe bună dreptate, dacă nu tocmai ai trecut de Cerna Sat. Nu ne-am  fi așteptat, însă, să fim întâmpinați de o pancartă care să ne indice că intrăm în Cerna Sat (vezi prima imagine). Părea nouă.



Mai mare ne-a fost mirarea să vedem că în Cerna Sat sunt...case. Multe. Și mașini. Destule. Nu de "fițe". Și oameni. Câțiva. Dar, cel puțin, am văzut că satul nu e...părăsit. Că sunt persoane care pot trăi și aici. Departe de civilizație. Și nu păreau s-o ducă mai rău decât o duc alți săteni din România. Aveau porci, vaci, tractoare. Chiar și buldozere, cu care să se "lupte" cu zăpada.




Școala și, în același timp, grădinița 


Documentându-ne asupra locului, aflasem că aici mai trăiesc în jur de 30 de familii. Nici nu e nevoie de mai multe. Ar strica farmecul locului. Dacă se poate numi "farmec". Peisajul este de vis, doar suntem la poalele masivului Godeanu, pe creasta căruia se ajunge în 5 ore (scrie pe un indicator turistic prăpădit). Găsim și o zonă de agrement, cu un lac și căsuțe. A rămas de pe vremea lui Ceaușescu. Care avea planuri pentru această zonă. Chiar și Băsescu a avut. Și încă are. Cel din urmă vrea de ani buni să se asfalteze secțiunea de drum dintre Câmpul lui Neag și bifurcația cu DN 67D, care evident trece și prin Cerna Sat, dar proiectul e sistat. De ce? Fiindcă drumul (DN 66A) "atinge" o porțiune din Parcul Național Retezat. Pentru localnicii din Cerna Sat ar fi singura șansă de a apărea pe "hărți", de a scăpa de izolare. Deci, contează ENORM. Pentru turismul țării noastre ar conta ENORM. Până la urmă, parcul ăsta a fost singurul obiectiv din România nominalizat în topul "New 7 Wonders". Tot ce mai trebuie făcut, în opinia noastră, este educarea turiștilor. Și Transalpina ar fi putut să mai rămână mult timp neasfaltată, dar nu-i așa că ne-ar fi părut rău? Parcă am fi neîndreptățit-o. Același raționament se aplică și aici.

Ne-am întâlnit cu el lângă una din vile. Totuși, tremura, la propriu, de foame. A devorat un sfert de conservă de fasole și un sfert de pâine

Căsuțele și lacul 

Una din căsuțele părăsite... 

Privire înapoi spre Cerna Sat 

Un pic de zăpadă... 

Să ne întoarcem la sat... Am verificat. Nu exista semnal nici la Cosmote, nici la Orange. La Vodafone nu am avut cum verifica. Citisem în "Gazeta de Sud" că semnalul apare după o oră și jumătate de urcat pe un versant. Nu am verificat. Dar cerna-sătenii sunt nevoiți să se cocoațe dacă vor să dea un banal de telefon. După cum te aștepți, nici ambulanța nu prea îndrăznește să vină până aici. Iar dacă, totuși, o face - drumul e lung, anevoios și s-ar putea să ajungă, din păcate, prea târziu. Chiar și trimiterea unei banale scrisori este ceva complicat. Nu există oficiu poștal, iar un poștaș trece doar o dată pe lună, atunci când aduce pensiile. Gândește-te, în era megavitezei, cum ar fi să aștepți o lună întreagă până să poți răspunde la un e-mail sau o oră și jumătate până să-ți poți telefona prietenii? Nu-i așa că ne-ar fi, practic, imposibil? Pentru oamenii ăștia, însă, este doar o altă zi obișnuită... Și au tot respectul nostru pentru viața pe care o duc "la capătul lumii". În județul Gorj. România. Uniunea Europeană!

Așa se circulă prin Cerna Sat (cea mai proastă porțiune a drumului)

Satul aparține de comuna Padeș. Asta e distanța pe care sunt nevoiți s-o străbată dacă au treabă la primărie
foto: Google Earth

_______________________________________________
- Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te cu noi, pe Facebook, in aventura calatoriilor prin Romania. Sau asigura-te ca nu ratezi nicio poveste. E simplu si rapid - vezi AICI  -

6 comentarii:

  1. Incredibil: iar ne intersectăm drumurile, şi eu am fost la Padeş după Crăciun http://turistintaramea.blogspot.com/2012/01/monumentul-proclamatiei-de-la-pades.html , la monument. Voi aţi fost pe cealaltă parte a văii, pare într-adevăr foarte izolat. Nu ştiu ce să zic cu drumul 66A, poate pentru turism şi dezvoltarea zonei este important, dar nu trebuie să se facă în dauna naturii, a unor parcuri naţionale foarte importante pentru România şi Europa (Retezat şi Domogled - Valea Cernei). Nu puţine asociaţii de mediu se opun proiectului, nu cunosc detaliile, din păcate la noi dezvoltarea nu se face cu suficientă atenţie acordată mediului natural, asa cum si tarile din vest au strapuns munti si vai si nu mai au paduri virgine... Deci poate ati emis o opinie insuficient documentata intr-un subiect spinos...

    RăspundețiȘtergere
  2. Noi am venit de la Baia de Arama, ne-am cazat in Baile Herculane si a doua zi am fost la Cerna Sat. Din pacate, nu am trecut pe la Pades. Poate data viitoare;)

    Iar despre DN 66A am citit ce s-a discutat si da, este un subiect spinos. Insa, atata timp cat drumul exista deja (dar nu e asfaltat), oricine il poate traversa (cu masini de teren, motociclete, biciclete, pe jos). Sunt marturii destule in acest sens pe internet. Deci, tot felul de oameni pot ajunge aici: si iubitorii de natura si neglijentii. Credem ca o minima educare in acest sens, poate corolata cu niste amenzi care chiar se aplica, ar reprezenta solutia ideala pentru ca zona sa nu sufere. Pentru ca problema pe care o inainteaza ecologistii se refera tot la comportamentul oamenilor, nu la impactul direct pe care-l are turnarea unui asfalt pe un drum deja existent;)

    In strainatate urca drumuri prin zone protejate, dar sunt s-au gasit solutii pentru ca faina si flora sa nu fie afectate. Credem ca totul tine de educatie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Comentarii de pe contul nostru de YouTube, in legatura cu filmarea de mai sus:

    EEE....aicea stau eu vara la mama :P :P
    adutzubc

    tare de tot faza cu purceii aia de langa TAF...:)
    floryyn31

    si eu locuiesc in Cerna Sat.....
    barsanuionut

    RăspundețiȘtergere
  4. Zona este superba,merita vazuta,insa drumul pana la Cerna Sat este sub orice critica.

    RăspundețiȘtergere
  5. Cata liniste acolo!Am fost si in Saint-Tropez,dar si la Cerna-sat.In anul 2002 lacul ce ti se arata pe partea dreapta era complet imprejmuit cat e de mare de craite galbene si arata foarte frumos.In rest liniste,pustietate si...capăt de drum.Si un loc pe care nu-l poti uita!

    RăspundețiȘtergere
  6. Da ......... destinatia este minunata DAR dupa ce ai chinuit masina 18 km (dus) pe un drum pe care te apuca deznadejdea este pacat sa ratezi o vizita in Rezervatia Naturala "Cheile Corcoaia"....aflata la mica distanta de complex.

    RăspundețiȘtergere