Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

vineri, 29 iulie 2011

Ranca, in vecinatatea norilor si a linistei absolute

Pe 2 iulie, ne-am permis o extravaganță. Când toți românii fugeau spre malul mării, noi am ales, doar pentru o zi, răcoarea munților. Și nu ne-am săturat decât când am ajuns pe cea mai înaltă șosea din România, care străbate masivul Parâng și face legătura între Novaci și Sebeș, de fapt între Oltenia și Transilvania. Nu, nu este vorba despre mega-ultra-giga celebrul Transfăgărășan (despre care am vorbit AICI și AICI), ci despre necunoscuta, dar superba Transalpina

În această poveste vom vorbi despre "perla" Transalpinei, una dintre cele DOAR două stațiuni "disponibile" pe traseu: Rânca. Cealaltă este Obârșia Lotrului.

Stațiunea Rânca este o așezare nouă, recent răsărită într-o zonă cutreierată numai de ciobani și oile lor. Până în 2010, pe aici se aventurau doar șoferii temerari care se încumetau să parcurgă un drum care nu făcuse cunoștință cu asfaltul. De anul trecut însă, afacerile din zonă s-au intensificat, datorită asfaltării Transalpinei și iată cum Rânca s-a "echipat" cu o puzderie de hoteluri, pensiuni și vile.

Vedere de pe Transalpina, dinspre Novaci

În iulie, doar câteva erau deschise, așa că ne-a fost destul de greu să găsim un loc unde să înnoptăm. Mai greu ne-a fost să ne acomodăm cu lipsa oamenilor! Obișnuiți cu "roiul" din București, să ne trezim în mijlocul unei liniști acute, unde de-abia am zărit un om-doi, a fost un sentiment, să-i zicem, ciudat... Dar și mai greu a fost să descoperim două indicatoare turistice (unul spre o peșteră și unul spre un muzeu etnografic, ambele situate la 50 m de o bifurcație). De ce a fost atât de greu? Pentru că nu am găsit obiectivele, oricât ne-am chinuit să le descoperim, și întrebându-i pe proprietarii pensiunii unde ne-am cazat despre atracții, aproape ne-au luat în râs! Ne-au spus că nu există nimic, singura peștera din zonă fiind cea a Muierilor, care e de fapt la kilometri distanță! Căutând pe internet, nu am găsit nicio referire... Încă rămâne un mister pentru noi existența acelor indicatoare. Poate voi, când veți ajunge în Rânca, ne veți spune și nouă care e dezlegarea misterului...

Doi "prieteni" de la pensiunea "Kallypso", unde am dormit (80 ron/cameră, 3 stele, bucătărie la dispoziție și...alegerea camerelor - am fost singurii turiști din pensiune!)

Dar ne-am luat cu vorba și nu v-am zis cum ajungeți aici. Aveți doar două opțiuni, așa că nu e prea greu să vă decideți. Tot ce contează este locul de unde plecați. Dacă veniți dinspre sud, trebuie să ajungeți în Novaci (există indicator pe drumul dintre Râmnicu Vâlcea și Târgu Jiu) și din capătul de nord al orașului, mai aveți 18 km până-n stațiune. Dacă veniți dinspre celelalte puncte cardinale, puteți urca spre Rânca (cabana cu același nume se află la 1.650 m altitudine) din Obârșia Lotrului (care se află pe drumul dintre Petroșani și Voineasa și la jumătatea rutei dintre Sebeș și Novaci).

Poate vă întrebați de ce să veniți în Rânca... Pe lângă liniștea absolută care vă întâmpină și, poate, cu puțin ghinion, ceața (bat-o vina!, pe care am prins-o noi), peisajele șlefuite de relieful glaciar al masivului Parâng merită toți banii și...toată benzina pe care le veți consuma până aici. Deși frigul s-ar putea să vă dea ceva bătăi de cap, chiar dacă poposiți vara, privirea nu vi se va putea dezlipi de pe frumusețea munților care înconjoară stațiunea. Sunt puține locuri care pot oferi asemenea priveliști și Rânca sigur va ocupa un loc în topul preferințelor dumneavoastră. Pentru a ne susține afirmațiile, priviți imaginile... Nu-i așa că ați pleca chiar acum spre "împărăția" Parângului?

Intrarea dinspre Novaci

PRO & CONTRA concediu în Rânca:

PRO:

+ peisaj deosebit
+ accesibilitate rutieră (asfalt foarte bun)
+ iarna, pârtii cu teleski și telescaun
+ liniște, aglomerație doar iarna

CONTRA:

- lipsa modalităților de divertisment
- puține trasee montane marcate (trasee sunt din plin, dar ai nevoie de un ghid pentru a te aventura pe ele, fără să te temi că te rătăcești)
- necesitatea "echipării" în prealabil (există un singur magazin!)
- lipsa iluminatului stradal (pe timp de noapte, lumină există doar în facilitățile de cazare)!
- doar accesibilitate rutieră

Acesta e drumul spre așa-zisa peșteră și așa-zisul muzeu etnografic

Vedere din satelit, via Google Earth

__________________________
Daca ti-e pofta de si mai multe povesti, imbarca-te pe FacebookSau asigura-te ca ajungi la timp in port cand o noua poveste apare la orizont. Biletul se ia de AICI, simplu, gratuit si rapid!

8 comentarii:

1. Tocmai ne-am intors si noi saptamana trecuta de pe Transalpina...este un drum cu adevarat deosebit...nimic, nici o fotografie sau film nu poate descrie senzatia pe care o ai acolo sus...sunt tare, tare fericita ca am reusit!

RăspundețiȘtergere
  2. Acolo 100% este liniste si aer curat, un loc ideal pentru relaxare...

3. Aveti mare dreptate. Ne bucuram sa aflam ca nu suntem singurii care au fost impresionati de aceasta zona. Urmeaza noi imagini si filme, asa ca vom mai vedea ocazii sa ne bucuram de Transalpina. Stay tuned!:D

4. Pe Facebook, TravelGirls ne-au zis "e superbă zona aia. iar la obârșia lotrului e cel mai bun păstrăv! :D"

RăspundețiȘtergere
  5. Anul trecut am fost si noi la Ranca, am stat la cort, prima zi a fost superba, am urcat pe vf Papusa si apoi pe creasta spre m-tii Capatanii , panorama deosebita,dar spre ghinionul nostru noaptea a plouat si am trecut transalpina pe ceata, anul acesta vom astepta daca e nevoie sa o trecem pe vreme buna.Merita!

6. Se pare ca ati avut parte de o prima zi pe cinste! Ne pare rau pentru urmatoarea zi, dar Transalpina nu pleaca nicaieri. Va asteapta. Si noi am prins-o la inceput in ceata, dar am avut rabdare si am avut noroc sa prindem cateva momente bune cand soarele s-a aratat nestingherit.

7. drama Rancai ramane in ridicarea constructiilor alias pensiuni de o oribilitate fara seaman. si atat de aglomerate, incat ai senzatia de cartier studentesc.
    nu mai amintesc faptul ca nu exista locuri unde sa-ti parchezi masina si nici trotuare pentru turistii care doresc, logic, sa faca putina miscare... :(

RăspundețiȘtergere
  8. Majoritate cabanelor sau pensiunilor sunt ft urat amenajate...fara nicio noima.